راهنمای سئو تکنیکال برای سایتهای مبتنی بر Java
سئوی سایت های جاوا اسکریپتی؛ نحوه بهینه سازی سایتهای جاوا اسکریپتی
یافتن صفحات کم اهمیت و نامناسب (بدون محتوا، بدون هدف، بدون فروش و ارائه خدمت) که در حال رقابت بی جا با صفحه مهم و هدفمند شماست کار مهم دیگری است که می توانید در بررسی سئو تکنیکال به آن دست پیدا کنید. البته حتما به خاطر داشته باشید دلایلی که باعث رقابت این صفحه با صفحه مهم و اصلی شما شده را هم بررسی کنید. طبق آماری که Semrush در سال 2017 منتشر کرد، بیش از 80% از سایتها دارای مشکل لینکهای شکسته و بیش از 65% از وبسایتها نیز دارای محتوای تکراری بودند. با آگاهی کامل از فاکتورهای سئو تکنیکال، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. موتورهای جستجو مرحله رندر کردن را بهعنوان یک فرآیند فرعی در مرحله خزیدن دستهبندی میکنند. بااینحال واکشی یک صفحه وب و سپس تجزیه محتوا بهمنظور درک نحوه تشکیل و نمایش آن در مرورگر دو فرآیند جداگانه هستند.
این مهم ازطریق داشتن یک ساختار منطقی و منظم که هر صفحه را به صفحه (دستهبندی بزرگتر) مادرش و درنهایت به صفحهخانه وصل میکند، امکانپذیر است. در چنین ساختاری ربات بهراحتی میتواند از یک صفحه وارد شود، به تمام صفحات مرتبط با آن دستهبندی و در نهایت به صفحه اصلی آن دسته برسد. درغیراینصورت، گوگل با مشکل جدی در بررسی و رتبهبندی صفحات سایت شما مواجه خواهد شد. Ahrefs با پشتیبانی از جاوا اسکریپت، امکان مقایسه نسخههای HTML تگها با نسخههای رندرشده آنها را فراهم میکند. بنابراین، این ابزار نه تنها میتواند کدهای HTML را تجزیهوتحلیل کند، بلکه نحوه نمایش آن در مرورگر را هم بررسی میکند. یادت باشه که استفاده از دادههای ساختاریافته (اسکیما) میتونه به نمایش "ریچ اسنیپت"ها توی نتایج جستجو کمک کنه، ولی هیچ تضمینی نیست که حتماً نمایش داده بشن.
وقتی نقشه سایت رو ساختی، حتماً اونو توی Google Search Console ثبت کن تا گوگل بدونه این نقشه رو از کجا پیدا کنه. اگه توی سایتت به کاربرها ارورهای 5XX نشون داده بشه، یعنی سایتت داره اعلام میکنه که یه مشکلی در سمت سرور اتفاق افتاده. این خطاها به معنای اینه که سرور سایتت به درستی نمیتونه درخواستهای کاربران رو پردازش کنه. ارورهای 5XX انواع مختلفی دارن، مثل 500 Internal Server Error که نشون میده یه مشکل اساسی توی سرور وجود داره. چطوری این لینکهای شکسته رو پیدا کنیم؟خوشبختانه ابزارهای زیادی وجود داره که این کار رو برات انجام میدن.
بااینحال اگر تغییر مسیرها را به حداقل برسانید، نهتنها آسیبی به سایت شما وارد نمیشود، بلکه مزایایی هم به همراه دارند. هدایت بازدیدکنندگان به جدیدترین محتواها، سازماندهی وبسایت شما و اطمینان از دسترسی کاربر به محتوای موردنظر، برخی از مزایای ریدایرکتها هستند. وبسایت Searchenginejournal اعلام کرده که تقریباً 68% از تجربیات آنلاین با استفاده از موتورهای جستجو (مانند گوگل) آغاز میشود. برای کسبوکارهای اینترنتی حیاتی است که از تمام تلاشهای بازاریابی ممکن برای کسب اطمینان از رتبه مناسب خود در گوگل استفاده کنند. حالا سئو تکنیکال چیست؟ یکی از همین تلاشهای بازاریابی مهم برای بهبود رتبه و افزایش ترافیک وبسایت.
این کار هم تجربه کاربر رو بهتر میکنه و هم گوگل رو خوشحال نگه میداره. در این مقاله سعی کردم پارامترهای مهم در زمینه سئوی فنی را پوشش داده و راهنمای جامعی در رابطه با سئو تکنیکال برای شما تهیه کنم. اما به طور کلی حتی سایت هایی که کاملا برای موبایل بهینه سازی شده اند هم می توانند دچار مشکل شوند. بنابراین به صورت مرتب باید تب Excluded را در گزارش های گوگل سرچ کنسول خود چک کنید تا از عدم ایندکس شدن صفحات مورد نظرتان اطمینان خاطر داشته باشید. اگر می خواهید بار دیگر نقشه سایتتان را چک کنید، وارد گوگل سرچ کنسول شده و روی گزینه سایت مپ کلیک کنید. گزارشات بخش Coverage شما را در جریان صفحاتی که موتور های جستجو با خزیدن در آن ها مشکل دارند قرار می دهند.
اما اگر سئو فنی شما بهدرستی مورد توجه قرار نگرفته باشد چه؟ در اینصورت شما قرار نیست در رنکینگ جایی داشته باشید. یعنی هرچه دسترسی گوگل به محتوای خود را آسانتر کنید، شانس بیشتری نیز برای رتبهبندی خواهید داشت. یکی از ابزارهای مفید و توسعه یافته توسط گوگل، ابزار Page Speed Insight است. با استفاده از این ابزار میتوانید فاکتورهای مختلفی را برای سایت خود بررسی کنید، آن هم در دستگاههای مختلف! گزارش این ابزار شامل یک امتیاز کلی از 0 تا 100 است اما جزئیات بسیار خوبی هم ارائه میکند.
این صفحات مانند جزایری تکافتاده در درون یک وبسایت هستند که راه دسترسی از صفحات دیگر به آنها وجود ندارد. بنابراین، خزندهها نمیتوانند آنها را پیدا کنند و هرگز دیده نمیشوند. با استفاده از این ابزار میتوانید بررسی کنید که آیا یک لینک کاربر را به آدرس دیگری (ریدایرکت) هدایت میکند یا نه و اینکه آیا این ریدایرکت توسط کد جاوا اسکریپت انجام میشود. علاوهبراین، Ahrefs قادر به شناسایی لینکهایی است که با استفاده از کد جاوا اسکریپت به یک صفحه وب اضافه شدهاند. این لینکهای شناساییشده در گزارشهای ابزار با تگ «JS» در کنار لینک مشخص میشوند. برخلاف دیگر ابزارهای سئو، Ahrefs در هنگام بررسی و جمعآوری اطلاعات سایتها (کراولکردن) کدهای جاوا اسکریپت را هم اجرا و رندر میکند.
اندازه خزندههایی که این میتواند از عهده آن برآید تنها با قدرت ماشین محلی شما محدود میشود. بهبود سرعت صفحه در گذشته ساده بود – برخی از تصاویر را فشرده کنید، اسکریپت های خود را کوچک کنید و امتیازات سرعت خوبی دریافت کنید. با پیشرفت کمپین، تیم سئو تکنیکال از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Lumar برای نظارت بر سلامت یک سایت استفاده می کنند. اگر شما هم یکی از متخصصانی هستید که میخواهید پا را فراتر از اقدامات اولیه سئو بگذارید، راهنمای دقیق و کاربردی سئو فنی مجموعه سایبری شو مخصوص شماست. در این مقاله از اطلاعات بهروز منابع معتبر سئو نظیر Hobsput، VOCSO و Semrush استفاده شده است.
همچنین، میتوانید منابع مسدودشده و پیامهای خطای کنسول را برای رفع اشکال در این ابزار مشاهده کنید. توسعهدهندگان میتوانند با بهروزرسانی وضعیت کش ازطریق ابزاری بهنام History API این مشکل را حل کنند.
گوگل اعلام کرده که صفحاتی از وب که دارای محتوای تکراری، بیکیفیت و نامرتبط هستند، ممکن است ایندکس نشوند. از طرفی تجربه ثابت کرده که وبسایتهای بزرگ با لینکهای خارجی ناکافی، ممکن است در فهرستبندی موتورهای جستجو قرار نگیرند. نرخ خزیدن (Crawling Budget) ناکافی نیز از دیگر عوامل ایندکس نشدن تمام صفحات وبسایت است. وبسایتهای بزرگ یا وبسایتهایی که بهطور مرتب محتوای خود را تغییر میدهند، باید بودجه قابلتوجهی را به سئو فنی اختصاص دهند. این وبسایتها باید مطمئن شوند که رباتهای خزنده گوگل، بینگ و… بهسادگی صفحات را پیدا و در آنها پیمایش میکنند.
همچنین میتونی از لیزی لودینگ برای بارگذاری تنبل تصاویر استفاده کنی که اول نسخه کمحجم بارگذاری بشه و بعد تصویر با کیفیت بالا نمایش داده بشه. درضمن، وقتی وارد دنیای سئوی فنی میشی، بهتره یه واژهنامه سئو کنار دستت داشته باشی تا راحتتر با مفاهیم جدید آشنا بشی. این راهنما شما را با دانش و استراتژی های مورد نیاز طراحی سایت فروشگاهی استثنایی مجهز می کند. برای کشف قدرت طراحی در فروش آنلاین و ایجاد یک برند دیجیتال موفق آماده شوید. برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید ساختار لینک خود را با دنبال کردن مراحل زیر، تحت نظر داشته باشید. این روش، راه را برای بروز اشتباهات سئو باز میکند و افرادی که دانش فنی ندارند ممکن است در دام آن بیفتند؛ زیرا سئو به دانش فنی نیاز دارد.
تفاوتی نمی کند که یک صفحه دورافتاده داشته باشید یا چندین صفحه، در صورتیکه لینک سازی داخلی خوب و استانداردی انجام دهید مشکلات برطرف خواهد شد. این کار به گوگل کمک می کند تا درک بهتری از محتوای این بخش از سایت داشته باشد. فرقی نمیکند وسعت سایت شما به چه اندازه باشد، معماری و ساختار سایت شما باید کاملا بهینه طراحی شده باشد. استفاده از SSL و پروتکل https یکی از فاکتورهای رتبه بندی است که گوگل به آن توجه میکند. زمانی که از پروتکل امنیتی https استفاده میکنیم اطلاعات بین سرور و کلاینت به صورت ایمن رد و بدل میشود و این موضوع برای گوگل از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اگه سایتت مشکل خزش یا ایندکس شدن داشته باشه، ممکنه صفحاتت تو نتایج جستجو ظاهر نشن و این یعنی کاهش بازدید و ترافیک. هدف اصلی از داشتن نقشه سایت نشان دادن تمام صفحات فعال به موتورهای جستجو است. لینک های شکسته باعث می شود تا خزنده های موتورهای جستجو برای کرال کردن سایت دچار مشکل شوند. در صورتیکه معماری و ساختار سایت شما بهینه باشد، دیگر فرآیندهای سئوی فنی شما نیز آسان تر پیش خواهد رفت. پس بسیار واضح است که سئو تکنیکال تنها شامل بهینه سازی کرال کردن و ایندکس شدن (Crawling and Indexing) نمی شود.
علاوه بر این، یک وبسایت واکنشگرا میتواند به کاهش نرخ پرش و افزایش تعامل، کمک کند که برای گوگل و کاربران بسیار ارزشمند است. همچنین، طراحی ریسپانسیو میتواند قابلیت خزیدن در وبسایت شما را با دسترسی راحتتر کراولرها و ایندکس کردن محتوای سایت شما بهبود بخشد. عوامل متعددی میتوانند بر سرعت سایت تأثیر بگذارند، از جمله اندازه و پیچیدگی وبسایت، کیفیت سرور هاست، استفاده از تصاویر یا ویدیوهای حجیم و استفاده از افزونهها یا سایر ابزارها. اگر قصد دارید محتوای سایت خود را برای مخاطبان در کشورهای مختلف ارائه دهید باید زبان خود را برای موتورهای جستجو مشخص کنید. موتورهای جستجو برای اینکه بدانند شما قصد ارائه محتوا به چه زبانی را دارید نیاز به کمک دارند.
سئو تکنیکال که نیاز به مجموعه مهارت های تخصصی دارد، یک مسیر شغلی هیجان انگیز برای کسانی است که توانایی های تحلیلی و دانش فنی برای تشخیص و حل مسائل پیچیده وب سایت دارند. در این بخش قصد دارم یکی از مهم ترین و معروف ترین ابزارهای سئو را در چک لیست سئو تکنیکال قرار دهم که واقعا در مسیر بررسی بخش فنی سایت موثر است. اتصال سرچ کنسول به سایت می تواند گزارش های بسیار خوبی از وضعیت کراول و ایندکس صفحات در اختیار شما قرار دهد. شما می توانید با مراجعه به بخش Pages آمار بسیار مهمی از وضعیت تکنیکال سایت ببینید. خب حالا وقت آن است که بر اساس آمار ارائه شده به بررسی صفحات بپردازید و مشکلات احتمالی را رفع کنید. با توجه به افزایش استفاده از دستگاههای موبایل برای جستجو، موبایل فرندلی بودن سایت به یک ضرورت تبدیل شده است.
در میان تمام فاکتورهای برتر بهینه سازی تکنیکال، اصلاح خطاهای HTML و اعتبارسنجی W3C از موارد ضروری هستند. ، اما رفع این خطاها باعث بهبود پردازش صفحات سایت در انواع مرورگرها میشود. اعتبارسنجی W3C در W3C.org به شما در شناسایی و تصحیح خطاهای HTML کمک میکند. Hreflang یک ویژگی شگفتانگیز HTML است که میتوان برای بهبود عملکرد و دسترسی به وبسایت از آن استفاده کرد. با استفاده از این ابزار قدرتمند میتوانید زبان و مکان جغرافیایی هدف یک صفحه وب را مشخص کنید.
این API با به روز رسانی در نوار آدرس، به جاوا اسکریپت این امکان را می دهد که URL های مرتب تری ایجاد کرده که مورد پسند موتور های جستجو گر باشد. بله، هر سایتی که میخواد در گوگل و دیگر موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیره، نیاز به سئو تکنیکال داره. این بخش به گوگل کمک میکنه سایت رو بهخوبی خزش (Crawl) و ایندکس کنه و همچنین تجربه کاربری بهتری به بازدیدکنندهها ارائه بده. مشکلات محتوای تکراری همچنین میتواند منجر به جریمه توسط موتورهای جستجو شود و به رتبهبندی کلی وبسایت در موتورهای جستجو آسیب بزند. برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری، مدیران وبسایتها میتوانند از تگ کنونیکال برای مشخص کردن محتوای اصلی استفاده کنند. همچنین اطمینان حاصل کنند که هر صفحه دارای عنوان و توضیحات متای منحصربهفرد است.
سایتی که با فرمت AMP ساخته شود، در گوشی های موبایل عملکرد و سرعت بهتری دارد به همین دلیل گوگل به سایت هایی که از این فرمت استفاده میکنند رتبه بالاتری میدهد. به همین دلیل در بهینه سازی سئوی تکنیکال باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. زمانی که شما صفحه ای از سایت را باز می کنید مجموعه ای از محتواهای متنی و بصری را می بینید اما خزنده های گوگل متن و عکس را نمیفهمند. کدهای HTML کمک میکنند تا صفحات سایت خود را برای رباتها قابل فهم کنید. با استفاده از این کدهاست که ربات ها می فهمند که در هر صفحه چه چیزی وجود دارد.
نقشه سایت، فایلی است که تمام صفحات یک وبسایت را ایندکس میکند و به خزندههای موتورهای جستجو کمک میکند تا ساختار وبسایت را درک کنند. با ارسال نقشه سایت به موتورهای جستجو، وبمسترها میتوانند اطمینان حاصل کنند که تمام صفحات موجود در سایت خزش و ایندکس میشوند، حتی اگر از صفحات دیگر به آنها لینک داده نشده باشد. این به ویژه برای وبسایتهایی با ساختار پیچیده یا حجم محتوای زیاد مفید است. مشکلات ایندکس نشدن صفحات میتواند به دلایل مختلفی از جمله محتوای تکراری، استفاده نادرست از فایل robots.txt، یا مشکلات فنی سایت باشد. شناسایی و رفع این مشکلات از طریق ابزارهای تحلیل مانند Google Search Console و Screaming Frog امکانپذیر است.
ممکنه به خاطر ترافیک زیاد باشه یا اینکه یه مشکل فنی در سرور وجود داره که نیاز به رفع سریع داره. از ابزارهایی مثل Google Search Console برای شناسایی این خطاها استفاده کن و مطمئن شو که هیچ کدوم از صفحاتت با این ارورها روبهرو نیست. سایت که محتوای خوب، کاربرپسند و استاندارد داشته باشه، در صفحه نتایج جستجو رتبه خوبی به دست می آورد. البته باز هم تکرار میکنیم که این موضوع به شرایط فعلی سایت نیز بستگی فراوانی دارد. Bread crumb منویی است که صفحات قبلی را به کاربر نشان می دهد و با استفاده از آن کاربر متوجه می شود در کجای سایت قرار گرفته است.
یکی از قابلیتهای این ابزار این است که سایتتان را از نظر فنی بررسی میکند و گزارشهای مربوط به آن را بر اساس اولویت ارائه میدهد. بسیاری از متخصصان این ابزار را در کنار Screaming Frog استفاده میکنند که نتیجه فوقالعادهای داشته باشد. داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد. مجموعه زیتا به شما کمک میکند که یک سایت با بهینه سازی درست داشته باشید و از نظر تکنیکال تمام موارد به درستی رعایت شود. از سال ۲۰۱۷، گوگل جستجوهای موبایلی را در نظر گرفته و طراحی ریسپانسیو را به عنوان یک عامل رتبهبندی در نظر گرفته است؛ بنابراین، وبسایت شما باید موبایل پسند باشد و به این منظور سئو شود. Sitemap.xml با ارزشترین صفحات وبسایت شما را نشان میدهد و به کراولرها کمک میکند تا ساختار لینک آن را بهتر درک کنند.
بررسی این بخش را حتما به چک لیست سئو تکنیکال اضافه کنید، گاهی نادیده گرفتن همین بخش می تواند تمام نتایج شما را که ممکن است با یک پیگیری بخش سرور و هاستینگ رفع بشود، به نابودی بکشاند. فایل robots.txt به موتورهای جستجو میگوید که کدام صفحات یا بخشهای سایت شما را نباید خزیده یا ایندکس کنند. استفاده صحیح از این فایل میتواند به بهینهسازی بودجه خزیدن و جلوگیری از ایندکس شدن صفحات بیکیفیت کمک کند. با این حال، باید با دقت از آن استفاده کنید تا از جلوگیری از خزیدن صفحات مهم سایت خودداری کنید. ناوبری بردکرامب یک ویژگی مفید در وبسایتها است که پیمایش در سایت را برای کاربران آسان میکند.
مثلا سایتی فروشگاهی دارید که مدل ها یا رنگ های مختلفی از یک محصول را ارائه می دهید. با دسته بندی مشخص مطالب سایت می توانید گردش کاربر در سایت و میزان ماندگاری او را در صفحات افزایش دهید. لینک های داخلی به صورت استراتژیک برای افزایش ارزش لینک صفحات خاص یا همان صفحات هدف (landing) تمرکز دارد. در این دوره، قدمبهقدم تمام بخشهای سئو تکنیکال را بررسی کردیم، از مفاهیم پایه تا نکات حرفهای. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از دادهها برای بهبود استراتژیهای سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. یکی از راهها استفاده از ویژگی SRCSET هست که بهت اجازه میده چند نسخه از تصویرت رو داشته باشی و بسته به نوع دستگاه، نسخه مناسب رو نمایش بدی.
در عوض، یک وبسایت واحد میتواند با اندازه صفحه نمایش و وضوح دستگاه مورد استفاده سازگار شود و تجربه مرور بهینهای را برای کاربران فراهم کند. علاوه بر این، صفحات AMP در سرورهای گوگل ذخیره میشوند، به این معنی که وقتی کاربر روی یک صفحه AMP از نتایج جستجو کلیک میکند، آن صفحه با سرعت بیشتری، لود میشود. این عامل میتواند منجر به افزایش نرخ کلیک (CTR) و ترافیک کلی وبسایت شود. بااینحال، اجرای AMP ممکن است به تغییرات فنی قابل توجهی در وبسایت نیاز داشته باشد و ممکن است برای همه انواع وبسایتها مناسب نباشد. مهم است که مزایا و معایب بالقوه پیادهسازی AMP را بسنجید و در نظر بگیرید که آیا با اهداف و مخاطبان وبسایت شما همخوانی دارد یا خیر. زیرا با استفاده از همین زبان برنامه نویسی است که می توانید سایت خود را برای خزنده های گوگل بهینه کنید تا بهتر بتوانند صفحات شما را بخوانند و ایندکس کنند.
اگر مدیر یک سایت بزرگ هستید، پیگیری تمام صفحات کار بسیار دشواری خواهد بود. Rich Snippet ها تنها می توانند باعث افزایش ترافیک ارگانیک بر حسب رتبه شوند. هر اسکریپت شخص ثالثی که در صفحه استفاده می شود حدودا ۳۴ms به لود سایت اضافه می کند. باتوجه به Crawl Budget شما ممکن است چندین روز زمان ببرد تا گوگل مجدد صفحات شما را کرال کند. مهمترین کاری که بردکرامب انجام می دهد این است که به صورت خودکار صفحات را به دسته بندی های مربوطه متصل می کند.
با نظارت بر این معیارها میتوانید هرگونه مشکل یا ناهنجاری در عملکرد سرور را تشخیص دهید. نظارت بر عملکرد سرور موجب میشود تا پیش از تبدیلشدن مشکلات ساده به مشکلات اساسی، بهسرعت اقدامات اصلاحی را انجام دهید. برنامههای جمعآوری اطلاعات مورداستفاده توسط موتورهای جستجو، با اسامی عنکبوت (Spider)، خزنده (Crawler) یا ربات (Bot) شناخته میشوند. درکل، داشتن محتواهای مشابه یا یکسان در چند صفحه از یک وبسایت (Duplicate content) خوب نیست و معمولا به سئو سایت لطمه میزند. به همین دلیل است که برای تفکیک محتوای اصلی از محتوای Duplicate از تگ canonical استفاده میشود.
آیا میدانید بازدیدکنندگان وبسایت شما چه مدت منتظر بارگذاری وب سایت خواهند بود؟ اگر در پاسخ بگویید تنها شش ثانیه. لازم است که کمی ناامیدتان کنم، برخی از دادهها نشان میدهند که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک به پنج ثانیه، نرخ پرش 90 درصد افزایش پیدا میکند. بنابراین بهبود زمان بارگذاری سایت باید در اولویت باشد.سرعت سایت فقط برای تجربه کاربر و نرخ تبدیل مهم نیست – بلکه یک فاکتور رتبهبندی مهم است. زمانی که شما وبسایت خود را از نظر فنی بهینهسازی میکنید و در حال ارتقای آن هستید، درواقع به سئو تکنیکال توجه کردهاید.بهدست آوردن مهارت در سئو تکنیکال نیز ممکن، اما تسلط بر آن کمی دشوارتر است. اما این را باید بدانید که علاوه بر بهتر کردن رابطه وبسایت و موتور جستجو، یکی دیگر از هدفهای سئو تکنیکال لذت بردن مخاطب از وبسایت شما است. از سال 2018، گوگل شروع کرد به ایندکسگذاری سایتها بر اساس نسخه موبایلشون (mobile-first indexing).
خوشحال خواهیم شد نظر خود را در رابطه با این مقاله در قسمت نظرات درج نمایید. در مجله اینترنتی هینزا میتوانید به آخرین دانستنی های IT دسترسی داشته باشید. اگر سایت شما پیچیده است، باید فولدرهایی که اجازه کراول شدن و نشدن صفحات را میدهند را مدیریت کنید. مطمئن شوید که به طور ناخواسته از کراول شدن صفحات ارزشمند خود جلوگیری نمیکنید. به همین منظور، در این مقاله یک راهنمای ساده برای technical seo سایت تهیه کردهایم تا بهتر سایت خود را سئو کنید و از اشتباهات رایج بپرهیزید.
در بخش «بررسی سایت» (Site Explorer) ابزاری برای بررسی تکتک صفحات وبسایت وجود دارد. این ابزار دارای منویی کشویی است که با استفاده از آن میتوانید گزینه «بازرسی» (Inspect) را برای هر صفحه انتخاب کنید. رندر اصلی از منابع کششده استفاده میکند، درحالیکه تست زنده و سایر ابزارهای تست از منابع زنده استفاده میکنند. رندر اصلی تا زمانی که محتوا کامل شود ادامه مییابد، اما تست زنده و سایر ابزارهای تست رندر را زودتر قطع میکنند تا نتایج را سریعتر ببینید. سرچ کنسول میتواند اطلاعات دقیقی را از عملکرد URLهای سایتتان ارائه دهد.
اگر اقدامات سئو فنی را بهدرستی انجام دهید، گوگل نیز سایت شما را در رتبههای بالاتر صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) قرار میدهد. در مقابل اگر اشتباهات تکنیکال مرتکب شوید، برایتان عواقب و هزینههایی در پی دارد. برای مثال با اضافه کردن تصادفی یک اسلش در مکان نامناسبی از فایل robot.txt، بهطور کامل جلوی خزیدن سایت خود توسط موتورهای جستجو را میگیرید. ابزارهای مختلف سئو سایت برای سنجش اقداماتی که کارشناس سئو برای بهینهکردن مؤلفههای تکنیکال سئو (معماری و نقشه سایت، سرعت سایت و محتواهای کپی) انجام داده است، به او کمک میکنند. یک راه برای رسیدن به این هدف و حفظ Crawl Budget برای صفحات مهم، معرفی نقشه سایت است که میشود با کمک آن به گوگل گفت که چه صفحاتی را ببیند و چه صفحاتی را نبیند.
بعضیها این تغییر رو با mobile-friendliness اشتباه گرفتن، پس بهتره این دوتا رو از هم تفکیک کنیم. توی ایندکسگذاری اول موبایل، گوگل نسخه موبایل صفحات وبسایتت رو ایندکس میکنه. اینکه سایتت برای موبایلها سازگار باشه، هم برای کاربرها و هم برای نتایج جستجو مفیده، اما ایندکسگذاری اول موبایل بهصورت مستقل از mobile-friendliness انجام میشه. در کتاب چک لیست سئو به شما کمک میکنیم تا با انجام چک لیست پایه سئو، سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی به رتبههای اول در نتایج جستجو برسید. یکی دیگر از مراحل بررسی سئو تکنیکال سایت، بررسی وضعیت ایندکس محتوای منتشر شده است. کافی است چند روز وضعیت ایندکس شدن محتوای منتشر شده را زیر نظر داشته باشید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری